carroshemlagat.blogg.se

Hemlagat har alltid varit en passion i mitt liv, jag avstår gärna fabrikat av olika slag. Jag tycker det är viktigt att mina barn får god hemlagad mat, redan från start. Själv bestämde jag mig efter påsken 2014 för att ta bort en stor del snabba kolhydrater från min kost. Hur jag kombinerar min egen kost och maten för mina två barn och min sambo, det kan ni läsa om här i min blogg.

Potatis

Kategori: grönsiar

Idag satte vi vår potatis. Jag har inte satt så mycket, det blev bara 11 stycken. Men då vi inte har något bra ställe att förvara dem på så känns det rätt lagom. Det blir liksom att gräva upp precis när man ska äta dem.


Jag har inte köpt dyra sättpotatisar på något varuhus som säljer sånt, utan jag köpte helt vanlig King Edward (mjölig) potatis på Ica. Dvs, den sort vi äter mest av här hemma. 

För ca 2 veckor sedan köpte jag dem, stoppade i en papperskasse och ställde ut på balkongen. Där har de stått sedan dess.

Nu hade de börjat få groddar, det är inte nödvändigt att grodda potatisen innan man gräver ned dem,  men det växer lite snabbare om mam gör det. 


Så är det bara att gräva ned dem på ett bra avstånd från varandra.
Jag hade nog kunnat ha 12 i en låda, men jag hade visst bara köpt 11. Det blir nog bra. 

Kommentera inlägget här: