carroshemlagat.blogg.se

Hemlagat har alltid varit en passion i mitt liv, jag avstår gärna fabrikat av olika slag. Jag tycker det är viktigt att mina barn får god hemlagad mat, redan från start. Själv bestämde jag mig efter påsken 2014 för att ta bort en stor del snabba kolhydrater från min kost. Hur jag kombinerar min egen kost och maten för mina två barn och min sambo, det kan ni läsa om här i min blogg.

Boba - Att koka tapiocapärlor

Kategori: Allmänt, recept

Jag köpte mina pärlor i den lokala asiatiska matbutiken. Där hade de bara små pärlor, men det passar ju bra, då jag inte heller har några stora sugrör.
På förpackningen jag köpt finns kokanvisningar på svenska, men om det inte finns får man prova sig fram med koktiden, genom att provsmaka pärlorna under kokningen. 
De pärlor jag köpt skulle koka mellan 15-18 minuter.
 
 
OBS!!  Koka upp vattnet först, och tillsätt sedan pärlorna i bubblande vatten, under omrörning. Annars kommer de klumpa ihop i stora geleklumpar.
 
Jag kokade pärlorna i 16 minuter, och rörde om några gånger under kokningen.
 
Medan jag kokade pärlorna gjorde jag en enkel sockerlag.
1 dl Rörsocker
1 dl Vatten
Koka upp i en liten kastrull, och häll sedan upp i en skål.
 
 
När pärlorna kokat färdigt tar du kastrullen från värmen och lägger på ett lock. Så ska de stå i 20-30 minuter, beroende på kulornas storlek. De är klara när de blivit lite genomskinliga i utseende.
 
Därefter ska pärlorna sköljas i iskallt vatten i ett durkslag, medan man rör om för att separera dem från varandra. När man fått separerade gelekulor låter man vattnet rinna av, och rör ned kulorna i sockerlagen. Där ska de dra i ca 5-10 minuter före användning. De ska hålla i sockerlagen i upp till 12 timmar, men jag har hört att de är bäst nygjorda.
 
 
 
 

KOMMENTARER:

  • Susanna Maria J säger:
    2014-09-14 | 17:49:42
    Bloggadress: http://oslofru.com/

    Så coolt :)

    Svar: och gott :)
    Carro

Kommentera inlägget här: