carroshemlagat.blogg.se

Hemlagat har alltid varit en passion i mitt liv, jag avstår gärna fabrikat av olika slag. Jag tycker det är viktigt att mina barn får god hemlagad mat, redan från start. Själv bestämde jag mig efter påsken 2014 för att ta bort en stor del snabba kolhydrater från min kost. Hur jag kombinerar min egen kost och maten för mina två barn och min sambo, det kan ni läsa om här i min blogg.

Att ta ut mitten...

Kategori: Allmänt

Ja, det är inte helt enkelt att ta ut mitten på en tallrik. Tro mig, jag har misslyckats och inte upptäckt det förrän jag borrat hål.
Jag provade först med tumstock att mäta ut mitten, och det var jättekrångligt och tog tid och blev inte bra.

Så här är mitt tips på hur man lättast får ut mitten på tallriken.



1) Du behöver en bit tidningspapper som är stor nog att täcka den där kanten på undersidan av tallriken, en penna och en sax.

2) Lägg papperet mot tallriken undersida och pressa den mot kanten på ringen under tallriken, så att papperet viks lite.

3) Rita med en penna längs den inre kanten på ringen. Försök få strecket så långt ut mot kanten du kan, dvs. pressa pennan mot kanten. Klipp ut din ring.

4) Vik ringen på mitten så du får en halvcirkel.


5) Sätt en bit maskeringstejp där du uppskattar att mitten av tallriken är.

6) Lägg din halvcirkel i ringen på tallrikens undersida. och passa in den mot kanten av ringen. Rita ett streck i mitten, på tejpen.

7) Vrid din pappersmåne en bit och passa noga in mot kanten, rita ett nytt stack. Upprepa 1-2 gånger.

8) Du bör nu ha en stjärna av streck i mitten av tallriken. Skärningspunkten är således tallrikens mitt.

Kommentera inlägget här: