carroshemlagat.blogg.se

Hemlagat har alltid varit en passion i mitt liv, jag avstår gärna fabrikat av olika slag. Jag tycker det är viktigt att mina barn får god hemlagad mat, redan från start. Själv bestämde jag mig efter påsken 2014 för att ta bort en stor del snabba kolhydrater från min kost. Hur jag kombinerar min egen kost och maten för mina två barn och min sambo, det kan ni läsa om här i min blogg.

Avokado, take 2 - privat växthus

Kategori: grönsiar

För några veckor sedan gjorde jag ett nytt försök att odla avokado, då man behöver 2 träd för att få frukt. Jag har nu ett litet träd, eller om man ens kan kalla det träd.
Förra sommaren provade jag "halvt i vatten" metoden, och det gick inte alls så bra.

Nu testade jag istället att göra små växthus åt kärnorna.

Jag började med att tvätta rent kärnan och låta den torka ett par dagar innan jag försiktigt skalade den.
Därefter la jag kärnan i en blomkruka med blomjord i, och grävde ned den så den var precis under jordytan. Så vattnade jag lite och stoppade det hela i en plastpåse som jag blåste upp och knöt en knut så nära påvens öppning som möjligt, så ställde jag mitt lilla växthus i ett soligt fönster och bara väntade.


Igår när jag kollade till mina växthus märkte jag att den ena faktiskt börjat växa. Och ja, jag tog fryspåsar, för jag hade inget annat hemma för tillfället. Och det gick tydligen bra ändå, fast det gick inte att se vad som hände i. Jag fick försiktigt känna på påsen för att upptäcka vad som hänt. 

Idag öppnade jag ena påsen. Så är det bara att flytta innerkrukan till en finare blomkruka, och vips så har jag nu två avokados :)


Kommentera inlägget här: